Portrettfotografering

Portrettfotografering er et enormt tema, og det finnes ingen enkle måter å gå gjennom alt om dette temaet. Så derfor går jeg gjennom en av jobben som ble gjort innen portrettfotografering.

Måten jeg har satt opp lyset betyr ikke at det er slik en skal gjøre det, men dette var en måte jeg satt det på slik at det passet med en webdesign. Jeg er veldig glad å leke med lys og benytte meg av flere lamper samtidig.

Men ved å gå gjennom hvordan jeg jobber med frem til denne bruken og hvordan jeg tenker her så kan det brukes på andre jobber og fotograferinger også.

Innhold

  • Lysoppsett og innstillinger
  • Hva gjør jeg når jeg setter lys?
  • Hvorfor gjør jeg slik jeg gjør?
  • Hva sier jeg til modellen?

Lysoppsett og innstillinger

Merk deg at denne lys innstillingen passer fint for denne type bilder. Men man kan bruke samme lys og samme innstillinger på mange andre typer portrett fotograferinger.

På denne shooten så brukte jeg 3 lamper. Jeg bruker så å si alltid minimum 2 lamper + en reflektor skjerm. Dette er så jeg ikke har mange harde skygger men et rent lys gjennom hele bildet. At en har sterke skygger er ikke feil å ha, men dette er bare noe jeg velger bort. De skyggene jeg velger å beholde er alltid svakt opplyst eller lettet opp med skjerm.

Men la oss holde oss til hvordan jeg satt opp lyset på denne jobben.

De to softboksene er satt på motsatt siden av hverandre – det er for å skape litt spenning i lyset og gjøre det litt dramatisk. Et lys som går rett på sulderen, softbox 2 og treffer også siden av hodet. Så er det hovedlyset som er softbox 1. Spheren eller kula er satt høyt opp for å gi litt hår lys og avrundet lys på modellen.

Reflektor skjermen er satt kun for å opplette litt, jeg er ikke så glad i veldig harde mørke skygger så ofte har jeg litt opplett som gir litt tegning i skyggene.

Lys oppsett hoved lys og «spher».

Reflektskjerm oppsett

Sekundær lyset, softboks 2 oppsett

Bakgrunns avstand og avtand til modellen.

Hva gjør jeg når jeg setter lys?

Denne jobben var for Feber Film som jobber mye med diverse film og reklame. Siden som man kan sees lenger nede er mørker type og derfor ville jeg beholde dette i bildene vi tok også. Jeg gjorde noen forsøk får kunden kom for å være helt sikker at vi endte opp med bilder som kunden ville like.

Merk deg også at hvis du gjør en jobb for et reklamebyrå eller designbyrå så får man ofte en brief før en hver jobb. Les den godt og bli veldig godt kjent med den før du fyker utpå en jobb.

Her kommer det flere faktorer inn.

Fotografere du for moroskyld og skal leke med lys? Er det en jobb som skal utføres for en kunde? Eller skal du bare gjøre noen nye fine bilder ute med en modell.

Jeg tar utgangspunktet her i denne portrettfotografering, og dette var en jobb der vi skulle fotografere portrett til en webside.
Jeg spør eller får i forveien en mal på hvordan siden er og hvordan desigent er laget. Det viktigste for meg er alltid designet og speilt fargene som er brukt på siden. Jeg har jo ikke lyst å levere bilder som er sommerlige ute ved havet når jeg side er profesjonell industri side

Hvorfor gjør jeg slik jeg gjør?

Ved siden av alt som ble nevnt er det også andre saker en bør være oppmerksom på under portrettfotografering, og det er hvilke personer som dukker opp. Lys er likt uansett etter man har satt den opp – men lyset vil oppfører seg anledes på personene du fotografere. Et lys kan se veldig kult ut på en eldre mann, men ikke like kult på ei ung jente. Vær obs på hvem du skal fotografere og hvem som skal tas bildet av slik at det lyset du setter – følger briefen, hvis du har en og gir et fint lys som passer både for gutter og jenter som man og kvinne.

Feber Film er en kunde som også er en samarbeidspartner. Vi gjør ofte jobber sammen både store og små – så selv om jeg kjenner kunden og samarbeidspartnere godt så satt jeg også lys på en slik måte som jeg viste ville eine alle godt og vise seg bra på websiden til slutt.

All portrettfotografering som blir utført, legges det alltid masse jobb bak. Det er aldri bare å trykke på kamera knappen og si seg fornøyd med det. Mye skal på plass og mye skal stemme før et bildet gjøres.

Jeg stiller så modellen i følge lyset – setter gjerne liten teip bit nederst på gulvet slikt at modellene kan stå samme sted hver gang. Når en også skal vise hvor en modell skal stå så er det viktig å legge fra seg kamera og gå frem og vise med hele deg hva som er viktig. Jeg bruker gjerne kroppsspråk og er litt klovn for å vise at det er helt ok å gjøre feil og tulle litt.

Når alt er satt og det er tid for endelig å trykke på knappen så vet mange hvordan de ser bra ut – husk at ofte de som blir tatt bildet av ser for seg et speil. Du er speilet. Så hjelp de med å se best mulig. Hodet lavere, slapp av i skuldrene osv. Følg godt med på hva som skal gjøres. Hvis modellen ikke vet helt hva de skal gjøre, eller usikker på hvordan smile, så begynn å fortell noe – sprø de om noe hyggelige opplevelser i det siste. Bare ikke fotografer mens de snakker, de bildene blir sjeldent noe gode.

Hva sier jeg til modellen?

Ikke alle synes at portrettfotografering er like morsomt. Mange føler seg ukomfortabel foran kamera.

Når man er fotograf så er det ikke bare å kunne kamera, innstilling og kunne sette fancy lys som alle sier wow til. Man skal også være mennesker kjenner og vise, hjelpe modellen til å få frem det beste bildet, ta styringen, vise kontroll, vise at du vet hva du snakker om osv.

Når jeg starter med en fotografering – om det er i studio eller på lokasjon så tar jeg alltid en hilse rundet. Liten snakk, ikke for lenge men nok til å bli litt kjent med de som skal fotograferes. Dette er selvsagt ikke alltid mulig, siden folk kan dukke opp til forskjellige tids punkter. Men man får en ca oversikt av hvordan følelsen er på kontoret man fotografere.

Men ha alltid i bakhodet – folk er forskjellige uansett hvordan man skal ha det il. Selv om en er mest dominant blant andre så kan den personen være mest tilbakeholden under fotograferingen. Et kamera kan skremme mange litt. så under fotografering så gjemmer jeg med aldri bak kamera – prøver alltid ha den på halvhøyde slik at modellen ser meg rett i øyene uten at jeg skjuler meg bak store dingsen. Jeg tar kamera bare opp til ansiktet når jeg skal endelige begynne å fotografere.

Maciej Krzysztof Fotograf Magik